Shadowpaint spray test

- mei 02, 2019


In een vorige blogposts hebben jullie kunnen zien/lezen dat ik mijn shadowpaints gebruikte als spray's.
Omdat ik mijn geld maar 1x uit kan geven wilde ik eerst eens kijken of ik het wel leuk vond om met sprays te werken want als ik de filmpjes van Dyan Reaveley zag dan vond ik het altijd een enorm gesmeer Verlegen emoticon.
Maar ik vind het geweldig leuk om te doen en heb inmiddels bijna al mijn kleuren shadowpaint in een spray flesje zitten.

Het enige nadeel van shadowpaint is dat het op waterbasis is en zodra je er met een ander medium overheen gaat wordt het weer geactiveerd. Het leek me daarom wel handig om eens wat testjes te doen zodat ik niet elke keer weer aan het knoeien kom. Helaas was ik al met stencils op de 1e twee pagina's in de weer geweest voor ik me bedacht dat ik er foto's van had moeten maken. Maar volgens mij is het nog redelijk goed te zien.

Op onderstaande pagina sprayde ik rechtstreeks, zonder hem eerst met gesso in te smeren.
spraypaint van shadowpaint
De shadowpaint trekt mooi in het papier maar de afplaktape blijft duidelijk zichtbaar. Een laagje gel medium eroverheen doen ging vrij goed (zolang je er met snelle stroken overheen gaat en niet op 1 plek blijft vegen).

spraypaint van shadowpaint
Deze pagina heb ik eerst ingesmeerd met een laagje gesso. Hier zie je dat de kleuren op de pagina's en het afplaktape gelijk zijn, de tape valt bijna niet meer op. Helaas veegde ik de shadowpaint met gel medium meteen uit, hoe voorzichtig ik het ook deed. Dit is vrij duidelijk te zien. Nou hoeft dat geen probleem te zijn, het kan ook heel mooi zijn, maar als je een mooie achtergrond hebt gemaakt met bv effectzout dan zal dat mooie effect verdwijnen.
spray van shadowpaint

Op deze pagina smeerde ik alleen de tape in met gesso. Ook hier blijft het verschil zichtbaar tussen tape en pagina's. Maar zoals je hier heel duidelijk kan zien blijven de mooie structuren behouden ook al smeer je er gel medium overheen (mijn gel medium, Ranger Multi Medium Matte, is vrij dik vandaar de strepen op het donkere gedeelte).

Conclusie:
Je achtergrond wordt het mooist als je geen gesso en afplaktape gebruikt. Maar zonder afplaktape loopt de spray door de naden naar alle pagina's en dat wil ik niet.
Het is jammer dat je de afplaktape blijft zien, maar als ik heel eerlijk ben vind ik het op de pagina helemaal bovenaan ook nog wel wat hebben. En als je er met stencils en andere afbeeldingen op gaat werken zie je er in de meeste gevallen aan het einde weinig van terug.

Als je geen shadowpaint hebt maar wel met sprays wil gaan werken dan zou ik gewoon de dylusions ink sprays kopen. Je bent voor allebei bijna evenveel geld kwijt als je rekent dat er in de shadowpaints minder zit en je ook nog spray flesjes moet kopen.
Ook de dylusions sprays zijn niet permanent dus je moet goed opletten met welk medium je er op gaat werken. 
Voor mij is dit voor nu een mooie oplossing omdat ik de shadowpaints toch al in huis had maar ik sluit niet uit dat er in de toekomst wat dylusion sprays deze kant op gaan komen Knipogende emoticon.

You May Also Like

0 message(s)