Appeltaart in een potje - deel 2

- november 07, 2018


Sinds ik voor het eerste de appeltaartjes in een potje maakte zijn er al heel veel uit de oven gekomen. Niet allemaal in een potje, ik bakte tussendoor ook kruimel appeltaart en appelcake, maar de potjes maak ik toch het meest en ze zijn een daverend succes.

Heerlijk en super makkelijk om mee te nemen zoals ik bijvoorbeeld deed tijdens een ochtendje op stap met mijn fotogroepje. Rond koffietijd zaten we in het najaars-zonnetje te genieten van onze appeltaartjes, met natuurlijk een lekkere dot slagroom Knipogende emoticon.


Na ze zo vaak gebakken te hebben heb ik het recept 'verbetert' naar hoe ik het het makkelijkst en lekkerst vind. Vooral dat eerste, het makkelijkst, vind ik belangrijk Verlegen emoticon. Ik houd nl niet zo van bakken maar dit vind zelfs ik leuk; ik bak ze nu bijna wekelijks.

Voor de liefhebbers hieronder mijn recept:

  • Appels (hoeveelheid op gevoel, zie hieronder)
  • Zelfrijzend bakmeel of zelfrijzend amandelmeel (30g per potje)
  • Suiker (15g per potje)
  • Noten (walnoten, cashewnoten, hazelnoten of wat je maar in huis hebt, hoeveelheid naar smaak)
  • Rozijnen of gedroogde Cranberry's (hoeveelheid naar smaak)
  • Kaneel (hoeveelheid naar smaak) 
  • Roomboter (ca 30g per potje)

Aangezien de appels van onze boom niet allemaal hetzelfde formaat hebben schil ik de hoeveelheid op gevoel. Daarnaast laat ik de hoeveelheid ook een beetje af hangen van hoe hard/zacht de appels zijn. De eerste keer dat ik dit maakte waren de appels nog vrij hard en waren de porties iets aan de grote kant. Als ze wat zachter zijn geworden 'krimpen' ze wat meer waardoor er minder overblijft en de porties precies goed zijn.

Vul de potjes voor driekwart met een mengsel van appel, rozijnen, kaneel en noten.
Van tevoren proef ik altijd even een stukje appel. Zijn ze zoet dan hoeft er geen suiker door, zijn ze zuur voeg dan een beetje suiker toe aan dit mengsel.

Voor de 'kruimellaag' meng je per potje 30g meel met 15g suiker en een klont roomboter. Ik gooi het altijd even in de keukenmachine zodat de boter fijngehakt wordt. Je krijgt dan een kruimeldeeg. Verdeel dit over het appelmengsel.

40 minuten in een voorverwarmde oven op 175 graden en je taartjes zijn klaar!


Uit ervaring weet ik dat  ze ook na een week in de koelkast nog heel lekker zijn Knipogende emoticon.

Eet smakelijk!!


You May Also Like

0 message(s)