Knuffeldoekje Fee

- september 03, 2018


Op de blog Lief Gehaakt vond ik het patroon van dit leuke knuffeldoekje.
Als eerste haakte ik de roze en zoals jullie kunnen zien zijn ze niet helemaal gelijk. De roze kreeg een 'kraagje' omdat ik het aangenaaide gedeelte niet mooi vond.
En zoals ik wel vaker doe paste ik na de 1e het patroon aan op een manier die naar mijn mening mooier word.

Wat ik wel gelijk deed was het hoofd aan het mutsje vasthaken (dat scheelt naaiwerk). En als je net als ik een randje langs de muts wilt en het hoofdje met dunner katoen wilt haken vertel ik je hieronder hoe ik dat deed.

De tweede tip die ik je mee wil geven is om het doekje aan het hoofdje vast te haken, ook dat scheelt naaiwerk en het word veel mooier (hieronder kun je dat nog net zien bij de groene en hoe je dat doet leg ik hieronder ook uit).


Om het af te maken naaide ik er weer een zelfgemaakt label op (kijk onderaan dit artikel voor meer info hoe je dat doet).



Hoe haak je het hoofdje aan de muts met dunner garen:

Gebruik je hetzelfde garen als de muts, smokkel dan een beetje met het verschil van 2 steken (32 vs 30) en ga na toer 14 door met toer 6 van het hoofdje .
Wil je net als ik van dunner katoen haken (omdat ik geen mooie kleur in hetzelfde garen had), haak dan  *1v, 2v in dezelfde steek, 1v, 2v in dezelfde steek* herhaal. Als het goed is heb je nu 48 steken.
Haak in beide gevallen in de achterste lussen. Wil je er nog een randje aan haken dan doe je dat in de voorste lussen, zo niet dan is het van zichzelf al een mooi randje.
Ik haakte het hoofdje als volgt verder:
toer 2 t/m 5. vasten in elke vaste (48)
6.  *6v, 2v samenhaken* herhaal (42)
7.  *5v, 2v samenhaken* herhaal (36)
8.  *4v, 2v samenhaken* herhaal (30)
9.  *3v, 2v samenhaken* herhaal (24) vul het hoofd + muts op
10.*2v, 2v samenhaken* herhaal (18)
11.*1v, 2v samenhaken* herhaal (12)
12. 1v in elke achterste lus (12) hecht af met een lange draad (gat nog niet dicht maken).

Hoe haak je het doekje aan het hoofd:

Voordat we het gat dicht maken hechten we aan met het dikkere garen in 1 van de voorste lussen. Haak 3 lossen (het eerste stokje), 1 stokje in dezelfde lus als de 3 lossen en daarna 2 stokjes in elke lus. Je hebt nu 24 stokjes, de basis van het doekje en kunt nu verder volgens patroon. Als je een eindje op weg bent kun je het hoofdje dichtnaaien door in de achterste lussen te rijgen en het gat dicht te trekken.


Het resultaat is super schattig en knuffel waardig en het fijne is is dat je hem in een paar uurtjes tijd af hebt!
Garen: Drops Paris (de roze), Yarn & Colors Epic (de groene) en Phildar Coton 3
Haaknaald: 2,5
Patroon: Lief Gehaakt

You May Also Like

1 message(s)